Pelle Dragsted ny politisk ordfører i Enhedslisten

Pelle Dragsted er ny politisk ordfører for Enhedslisten. Enhedslisten præsenterede den nye politiske ordfører ved et pressemøde i dag 22. august 2023.

Enhedslisten har offentliggjort Pelle Dragsted som ny politisk ordfører i en video på Youtube. I denne video understreger Pelle, at Enhedslisten skal arbejde tæt sammen med SF og Alternativet som et “håbets alternativ” til den politik, som den nuværende midterregering står for.

Dragsted tager over efter Mai Villadsen, som skal på barsel. I og med at Mai Villadsen vil falde for partiets rotationsordning ved næste valg giver det mening med en udskiftning af den politiske ordfører nu. Ellers skulle partiet have en midlertidig politisk ordfører nu for så at få Mai Villadsen tilbage efter endt barsel. Hvorpå hun skulle skiftes ud inden næste valg.

Pelle Dragsted blev genvalgt til Folketinget ved valget i 2022 og har derfor lang tid, inde han falder for Enhedslistens rotationsordning.

Pelle Dragsted er flere steder betegnet som Enhedslistens uofficielle “chefideolog” og bagmand til partiets strategi gennem de senere år. Han sad i Folketinget for Enhedslisten i årene 2015-2019. Inden da var han ansat som politisk rådgiver i partiet.

Mai Villadsen har været politisk ordfører for Enhedslisten siden februar 2021 og har siddet i Folketinget siden 2019. Hun stod i spidsen for partiet under valgkampen i 2022, som ifølge partiets egen evaluering af valget gav et skuffende resultat.

The post Pelle Dragsted ny politisk ordfører i Enhedslisten first appeared on Solidaritet.

Indlægget Pelle Dragsted ny politisk ordfører i Enhedslisten blev først udgivet på Solidaritet.