Har bønder ingen børn?

Partilederne fra Alternativet, Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og De Radikale stod side om side mindre end en uge før valget i november 2022 og lovede et sprøjteforbud nær alle drikkevandsboringer. Den kommende statsminister udtalte til DR, at ”det er næsten ikke til at bære, hvis vi, der er her i dag, ikke sørger for, at vores børn og børnebørn får mulighed for at drikke rent vand”.

Derfor ville Mette Frederiksen sikre rent drikkevand til de kommende generationer ved et sprøjteforbud på op til 200.000 hektar landbrugsbrugsjord.

Siden da er intet sket. Den danske landmand sprøjter videre, som havde han hverken børn eller børnebørn. Eller samfundsmoral. Så længe regeringen ikke vil betale kompensation, kører sprøjterne videre. Her har vi den amoralske person i fuld udfoldelse, som fortsætter med at forurene vores drikkevand, indtil vi betaler ham millioner af kroner for at holde op.

Vi skal redde drikkevandet nu – ikke i morgen

Tænk en gang, hvis det var Danfoss eller Novo Nordisk eller en hvilken som helst anden industrivirksomhed, der nægtede at rense sit spildevand, indtil samfundet betalte dem for det. Nej, vel – der ville lyde et ramaskrig, men sådan er det ikke med de forkælede bønder. De har taget drikkevandet som gidsel.

Og nej – vi kan ikke bare vente til næste år med at beskytte vores drikkevand. Når drikkevandet er ødelagt af landbrugets sprøjtegifte, vil det tage årtier i bedste fald eller generationer i værste, hvis vi nogensinde skal få det rent tilbage.

Fremtidens børn kommer til at leve med drikkevand, der indeholder rester af landbrugets sprøjtegifte i stadigt større omfang, hvis ikke det samlede landbrug omstilles til sprøjtefri dyrkning.

Alligevel har Mette Frederiksen og hendes sammenbragte regering droppet alle planer om at beskytte det rene vand her og nu. Indsatsen er skudt til hjørne på ubestemt tid, selvom forureningen vokser år for år. Tal fra GEUS’ landsdækkende database for grundvand, drikkevand, råstof, miljø og geotekniske data viser, at der nu forekommer pesticidrester i 54,6 procent af alle drikkevandsboringer. I 13,2 procent af prøverne er indholdet over grænseværdierne. Det er det vand, som fremtidens børn og unge skal drikke.

Landbruget har alt for stor indflydelse

Desværre overrasker det ikke, at politikerne står magtesløse overfor landbrugslobbyisternes effektive blokader. Det er set før, men nok så chokerende er den moralske deroute hos disse mennesker, der hårdnakket fortsætter med at sprøjte videre trods al vores viden om skadevirkningerne.

Selvom den danske landmand nærmer sig en gennemsnitsalder på 60 år, og selvom færre end 5 procent af landmændene er under 40 år, så må nogen af dem da have enten børn eller i det mindste børnebørn. Burde de ikke skænke dem en bekymret tanke og parkere giftsprøjten? Tilsyneladende ikke, så længe regeringen nægter at betale løsepenge.

Og dog. Ikke alle kører med på den melodi. Landmændenes cheflobbyist på Axelborg har sørget for at have sit på det rene. Direktøren for Landbrug & Fødevarer, Merete Juhl tiltrådte sin stilling i august 2022, hvor hun vendte hjem fra posten som Danmarks ambassadør i Jordan og Libanon samt chargé d’affaires i Syrien.

Året før havde Juhl forberedt sin hjemkomst ved at købe godset Store Flinterup på Vestsjælland. Det er et rent planteavlsbrug med 200 hektar, og det dyrkes selvfølgelig økologisk. Merete Juhl har nemlig en datter på 10 år.

The post Har bønder ingen børn? first appeared on Solidaritet.

Indlægget <strong>Har bønder ingen børn?</strong> blev først udgivet på Solidaritet.